Afholdte arrangementer 2023

2023-12-31: Nytårsaften

Kære medlemmer af CLUB DANOIS og DANSKERE I SYDFRANKRIG
I ønskes alle et rigtigt godt nytår.
Club Danois fejrede nytårsaften i Cannes, hvor vi var 34 på restaurant Il Viaggio. Vi havde en fin aften og sluttede med champagne på Croissetten overfor Hotel Carlton, hvor 30 havde fundet ned.
Billederne er taget af Susanne og Jana.
Med venlig hilsen
Nick Worm
Formand@club-danois.com

2023-123-27: Travetur til Cap du Dramont

Årets sidste tur blev en rigtig fin tur med 11 deltagere plus hunden Duchesse. Vi gik lidt over 7 km med ca 200 højdemeter i det mest lækre vejr. Der er nok af seværdigheder på turen: Grusgravene, plage du Debarquement, Ile dOr (Tintin øen), Port Poussai, de stejle røde klipper og det blå hav og klipper hvor der klatres. Der var en ekstra bonus for der var to hanggliders, dvs de der rektangulære styrbare faldskerme, lettede lige efter vi have spist frokost. De udnyttede den opadgående vind op langs klippen så de kom endda højere op end hvor vi spiste frokost: på toppen af en platform med fin udsigt.

2023-12-20: Travetur Notre Dame d’Afrique

At aflægge Notre Dame d’Afrique et besøg er altid dejligt – en tur på 9 km med ca 250 højdemeter på godt underlag og de mest skønne udsigter: Esterel bjergene, “champinon husene”, og østover med begge øer, St Maguerite og St Honorar, og Cannes bugten – og sluttelig med udsigt udover Mandelieu. Og ikke at forglæmme Note Dame som står flot i hendes nye kjole. Vi var 8 friske deltagere plus tre skønne hunde – og vi var så heldige at en beværtning havde åben i Port de la Figueirette, hvor vi kunne afslutte med et glas efter turen og ønske hinanden god jul. En fin tur som vi gentager i det nye år

se billeder her.

2023-12-06: Travetur Cap Roux

En rigtig fin, men også lidt udfordrende tur på lidt over 8 km med hele 350 højdemeter, meget på stier med klippesten – dvs vandre støvler påbudt – men også lidt skovbund og pister. Det hele lønner sig, for du kommer op til “table de orientation” i 450 meters højde med 360 graders udsigt…mod nord til mercantur, østover ser du Cannes med øerne, Antibes og Cap Ferrat og Italien med de snebedækkede alper som baggrund, vestover hele kysten med Frejus og pynterne Les Issambre og Cap Camerat – sydover fik vi dog ikke Korsika at se selvom vi havde sol fra en skyfri himmel. 10 glade deltagere plus 2 hunde i det bedste vejr.

2023-11-29: Travetur La Barre de Roussiveau

En virkelig flot tur på ca 13 km med 250 højdemeter i det skønneste vejr … 17 deltagere fra fem lande plus 4 dejlige hunde … de flotteste klippeformationer, blik til middelhavet, Pic de Lours og Mont Vinaigre. Frokost ved Pont Perthus med gode siddemuligheder – så endnu en flot tur i de skønne Esterel bjerge.

2023-11-22: Travetur rundt Chateau Rouet

En flot flot tur som altid i Rouet området .. ca 11-12 km med ca 340 højdemeter med enestående udsigter i det mest pragtfulde vejr. Hele 19 deltagere plus 5 hunde: Lene & Ole’s 2 beagler, Peter’s Hugo og så to hunde fra Chateau du Rouet som besluttede at gå med os da vi tog afsted – det er ikke første gang det sket – og de er de sødeste guider og … de skal nok finde hjem igen. Ved tilbagekomsten til Chateau’et nød vi vin på deres terrasse samt vinsmagning og for nogle blev vinkælderen toppet op. Alt i alt en meget fin tur med deltagere fra fire lande … der er flere ture i området så mere at udforske … og det skal vi da 😉

2023-11-15: Travetur til Maure Viel

En rigtig fin tur oppe på Mont Turney, langs kreten hen/ned til Maure Vieil og så langs floden La Rague og hen til havnen, Port la Rague. Derfra via stranden og på littoral hen til borgen og så retur til bilerne. En meget alsidig tur på 9 km med 140 højdemeter – 16 friske deltagere plus 3 hunde: Duchess, Hugo og en ny kollie, Rex. Næste år tager vi badetøjet med for der var stor badeaktivitet på de fine stanstrande ved borgen og vandtemperaturen var på hele18 grader. Vi sluttede turen af på den italienske resturant i Mandelieu med et glas vin, en øl eller en kop kaffe.

2023-11-14: Bowling

Club Danois havde den 14. november et arrangement  i Bowling Centret i La Bocca, hvor vi var 22 entusiastiske deltagere i nogle ret spændende dyst.
Tak til Rie og Jens for et meget fint kæmpe engagement, som fungerede til alles tilfredshed👍👍👍👍👍👍👍.
Vi gik alle i Bowlingens restaurant efter strabadserne, hvor vi kunne nyde – vores på forhånd – alles bestillinger fra centret menukort🍽️🍷🍻🍝🥗🍔😋.
Dagens resultat: Hold blå: Kjeld, Simone, Jacob, Annette, Hans M. Bedste kvinde: Rie og bedste mand: Jacob

2023-11-10: Mortens aften

Club Danois fejrede 10. november med 34 deltagere Mortensaften 🦤i Jens Peles “Cateringbychefpele” i Antibes. Rie og Jens Nygård havde sørget for at alle fik en fantastisk aften med stor hjælp af Pele og Companies .
Vi fik en treretters menu bestående af delikat Jordskokkesuppe med bagt torsk og æble + AND ( efter dansk opskrift) med det allerbedste tilbehør fra Peles køkken…😀😋🍗🦤
Desserten bestod af PÆRECRUMBLE med mandellåg samt dejlig iskugle ..næsten … ad libitum.🍧🥮
Vinene var fortræffelige, så vores humør steg yderligere nogle takter.
Kjeld stod ligeledes for underholdningen med nogle fine passende sange.
Tusind tak til Rie og Jens for dette usædvanlige flotte arrangement …og din evne Rie til at sætte den fantastiske flotte bordopdækning op..SUPER FINT

2023-11-01 : Vandretur til Saint Barnabe

En rigtig fin og let tur på små 8 km med ringe højdemeter…11 deltagere plus 2 hunde, Hugo og Nemo 🙂 Turen er helt anderleders end i Esterel og med kalksten, store vidder og udsigter – vi fandt begge “oratoire” og vi spiste frokost i “Village Negre” med de mest skurile klippeformationer. Et lidt underligt sted og det står åbent hvor meget, hvis noget overhovedt, er skabt at menneskehånd eller det hele er naturligt – men ihvertfald – meget flot. Flora var der ikke meget af, men der var svampe og vi så hvordan skyerne, eller rettere huller i skyerne, dannede kontrast mellem sol og skygge på bjergsiderne. En fin tur som er en gentagelse værd.

2023-10-25: Vandretur til Les 3 Lacs

En rigtig god tur i det bedste vejr … 8 km med 150 højdemeter i behagelige 23 graders varme … 11 deltagere fra hele fem nationaliteter, plus to hunde. Det havde regnet tidligt om morgenen så underlaget vi gik på var for det meste blødt og behageligt. Regnen tjenste også til at blomster blomstrede og især lyngen var stor og flot. I baglandet er der fine udsigter, både til “la bonnet de Capelan” som turen også kaldes, samt Mont Vinegre og Pic de Lurs, alt-i-alt en rigtig god tur med godt vejr og højt humør.

2023-10-20: Coffee-morning, byvandring i Vieux Nice og frokost

I går havde vi i Club-Danois regi på trods af de dystre vejrudsigter en dejlig tur i Le Vieux Nice.
Paraplyerne var lidt i brug, men senere kom solbrillerne i brug 😎, og blæsten mærkede vi ikke!
Vi mødtes til kaffe, croissant og juice på en lille café, hvor den danske honorære konsul Lone B. Guiran fortalte om sit ansvarsområde og opgaver, der bl.a. omhandler at stille sit kontor til rådighed for danske valg.
Bagefter blev vi på kyndig vis guided rundt af Henrik Schødt Christensen, og vi besøgte bl.a. domkirken, Sainte-Réparate, hvor vi fik adgang til sakristiet – et fint, træbeklædt rum – også kaldet præsteværelset, hvor præsten klæder om.
Frokosten indtog vi på middelhavsrestauranten Lu Fran Calin, og den bestod af et stort fad med specialiteter efterfulgt af Lasagne eller Ravioli og som dessert Panacotta.
Efter frokosten var solen kommet frem, og vi fortsatte turen til operaen, Palais de la Préfecture og Cours Saleya, hvor vi i opgang nr. 3 fik oplyst, at den danske maler J.F. Willumsen havde boet i en årrække med sin franske muse.
Vi slog et smut ned til havet, som havde fået nogle smukke regnbue farver grundet stormen.
En dejlig dag var slut, og vi siger tusind tak til Henrik Schødt Christensen for interessant guidning og til Kjeld Andersen for planlægning af et fint arrangement!
Inge Olsen

2023-10-18: Travetur ved La Braque

Selvom vejrudsigten sagde, at vi skulle have tørvejr indtil aften, så regnede det ret kraftigt da vi mødtes lidt før kl. 10, men kl. 10:15 holdt det op, og vi gik den dejligste tur. Vi var 9 deltagere samt førerhunden Hugo. La Brague er en meget anderledes tur med anderledes flora, da der langs flodden altid er skygge og fugtigt, som resulterer i flotte mosbeklædte træer. En fin tur på omkrig 7 km med ringe højdemeter. Bestemt en gentagelse værd når det bliver varmt igen.

se billeder

2023-10-17: Petanque i Saint Paul-de-Vence

Boule i Saint-Paul de Vence et superdejligt, årligt Club Danois

arrangement blev afviklet i dag i fint opholdsvejr! Vi var 24 målrettede deltagere, der hver spillede 3 kampe på tid (50 min.)
Se billeder her
Der var fine vinpræmier flot sponsoreret af Nykredit .
Stor tak til Rie og Jens Nygård for en hyggelig og veltilrettelagt
dag.
Stort knus til Rie og dig selv – tusind tak for jeres store arbejde .
Sten og Inge

2023-10-13: Fredags ØL i Mandelieu:

Club Danois “Fredagsøl på O’Sullivans i Mandelieu “ blev i går kl.17.30 atter en succes👍.Ideen kom egentlig fra Charlotte og Christian fra bestyrelsen, som havde tiltænkt at arbejdsramte danskere kunne mødes over en drink/øl op til weekenden, og hvor de kunne mødes med andre danskere i Sydfrankrig.Foruden de arbejdsramte var der i går også mødt mange af de trofaste Club Danois medlemmer op til hyggen.🍻🍻🍹🍹
Tusind tak for et fantastisk hyggelig arrangement til Charlotte og Christian.😎👍🙏😀
se billeder her

2023-10-10: Besøg på klosteret Le Thoronet og vinsmagning og frokost på Saint Croix

Club Danois havde i dag et særdeles vellykket arrangement på klosteret Abbaye du Thoronet.Vi var 34 deltagere som startede i kapellet, hvor Vanessa gav os tre smukke sange, så vi rigtig kunne nyde akustikken i de mest fantastiske omgivelser…...Tusind tak Vanessa
Vi fik så mulighed for at benytte de udleverede høretelefoner, hvor vi – i eget tempo – kunne besigtige de interessante historiske omgivelser.
Vi kørte alle i egne biler videre til det idylliske Chateau Sainte Croix, hvor vi var ventet til en storslået gennemgang af stedets dejlige vine…og med smagsprøver.
Club Danois får 10% på Chateau Sainte Croix ‘s vine, så alt var ret vellykket.
Restauranten bød Club Danois velkommen med den mest vidunderlige tre retters menu med mulighed for at vælge mellem fisk eller fjerkræ. Vi havde fået hele udendørs terrassen for os selv …med udsigt til vinmarkerne.
Tusind tak til Ellen, John ( Covid-ramt) og Nick for at alt kørte på skinner.

2023-10-06: Byvandring og frokost i Mougins

Club Danois fik en pragtfuld dag i den smukke gamle by Mougins i går.
Alle mødtes foran Office de Tourisme, hvor en engelsktalende guide – meget oplagt og vidende – indledte med at fortælle om byens ret så spændende historie.
Vi fulgte alle 26 rundt i hendes spor i denne skønne aldeles betagende skønne by…hvor Pablo Picasso selvfølgelig ligeledes havde sat sine spor.
Vi nød ligeledes den afsatte tid til en kaffe – det rigtige sted med udsigt til flere skulpturer på ved Rue Victoire ….og andre fik “ set” lidt på nogle meget interessante butikker mm.☕️⛲️️⛰️
Vi havde booket borde på den meget berømte kokkeskole restaurant L’Armandier kl.13.00, som viste sig at være en “toptop-restaurant” og ALT kunne ikke have været bedre til en vældig god oplevelse …helt på toppen26 deltagere havde en dejlig dag – ligesom 6 små hunde også nød besøget i Mougins

2023-09-27/29: Tur til Marseilles

Club Danois udflugt til Marseille fra d.27.09 – 29.09.23.
En absolut fantastisk rejse.
Vi blev alle 18 indlogeret på hotel ESCALE OCEANIA – ved vieux Port.
Frokosten blev indtaget på restaurant OM .
Minitoget med en rigtig god engelsktalende guide ledsagede os til Notre Dame la Garde, hvor vi fik den bedste udsigt over hele Marseille ,dog er denne enorme by den næststørste by i Frankrig efter Paris, så morsomt var det at få en mere detaljeret beskrivelse af storbyen fra guidens side.

Vi måtte efterfølgende have en øl eller noget læskende på en irsk pub….rigtig fint møde..BRAVO til vores Jana ,som forøvrigt har stået for HELE dette arrangement